Opojakso - tavoitteet 

Aikuislukion opojakso voi pitää sisällään opiskelijalle useita erilaisia tavoitteita koulutuksenjärjestäjän opojaksolle määrittelemien painopistealueiden mukaisesti.

Tavoitteet

Opiskelijalle asetettavia tavoitteita voivat olla mm. seuraavia:

  • opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja osaa hyödyntää työ- ja opintohistoriaansa tulevaisuuden suunnittelussa ja elämänhallinnassa​  
  • lukiossa tarvittavien opiskelutaitojen ja -menetelmien sekä työtapojen syventäminen​ 
    • opiskelija syventää mm. tietämystä lukio-opintojen käytänteistä ja opintojen rakenteesta​
  • opiskelija osaa suunnitella opintojaan suhteessa ylioppilastutkinnon suorittamiseen liittyviin vaatimuksiin ja tulevaisuuden urasuunnitelmiin
  • ajankäytön suunnitteleminen kokonaisvaltaisesti siten, että opiskelija pystyy yhdistämään opiskelun, työn ja muun elämän realistisesti
  • oman pystyvyyden ja toimijuuden tunnistaminen ja toivon näkökulman sisäistäminen elinikäisen oppimisen näkökulmasta 
    • opiskelija tunnistaa, kuinka arvot, uskomukset ja itselle merkittävät ihmiset vaikuttavat valintoihin ja päätöksiin 
    • opiskelija osaa arvioida omaa toimijuutta ja voimavaroja, ohjauksen- ja tuen tarvetta sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja
  • opiskelija tiedostaa, kuinka oma toiminta vaikuttaa hyvinvointiin 
  • ymmärtäminen, millä eri tavoilla voi päästä opintoihin ja tulevaisuuteen liittyviin tavoitteisiin 
  • suomalaisten ja kansainvälisten koulutusvaihtoehtojen, niiden pääsyvaatimusten ja valintaprosessien tunteminen​
  • suomalaisten ja kansainvälisten työelämän mahdollisuuksien tunnistaminen muuttuvassa maailmassa ja työnhakuprosessien tunteminen
    • työelämän ja työllistymisen eri muotojen tunteminen sekä yhteiskunnan ja talouden muutosten merkityksen tunnistaminen työllisyyden näkökulmasta
    • opiskelija harjaantuu arvioimaan tiedonhankintataitojaan ja tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa
    • opiskelija osaa hankkia tietoa työehdoista ja työlainsäädännöstä
    • opiskelija osaa toimia työuraan liittyvissä siirtymätilanteissa
    • opiskelija osaa arvioida lukio-opintojen ja jatko-opiskelua koskevien valintojen merkitystä tulevaisuuden osaamistarpeiden näkökulmasta
    • työelämässä tarvittavien valmiuksien tiedostaminen ja niiden vahvistaminen lukiokoulutuksen laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden mukaisesti   
  • opiskelija tuntee yrittäjyyden eri muotoja ja osaa arvioida omaa suhdettaan yrittäjyyteen
  • opiskelija osaa toimia kulttuurisesti moninaisissa toimintaympäristöissä ja voi saada mallin erilaisissa toimintaympäristöissä toimimiseen lukio-opintojen aikana 
  • opiskelija hahmottaa itsensä elinikäisenä oppijana ja osaa koota opiskeluun ja urasuunnitelmaan liittyviä valmiuksia esimerkiksi henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan.

 

Lisätietoja: kalle.vihtari@eira.fi, opinto-ohjaaja