Lukion ajankohtaista

Katso kaikki uutiset

Lukemista kehittävä suomalais­peli sai merkittävän Unescon palkinnon

Yleinen8.9.2023

Palkittu Graphogame-peli perustuu suomalaiseen Ekapeliin, josta on kehitetty omat versiot eri kielille.

SUOMESSA kehitetty Graphogame-oppimispeli saa Unescon King Sejong -lukutaitopalkinnon.

Graphogame on yksi kolmesta palkinnonsaajasta. Muut ovat Pakistanissa toimiva Himalajan lukutaitoprojekti ja eteläafrikkalaisen Snapplify-yrityksen tuottama Afrikan e-kirjastoprojekti. Jokainen palkinnonsaaja saa 20 000 dollarin eli noin 18 700 euron palkinnon.

Graphogame perustuu suomenkieliseen Ekapeliin, joka kehitettiin vuonna 2007 Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki -instituutin yhteistyönä. Siitä on kehitetty omia versioitaan eri kielille, ja tällä hetkellä se on ladattu yli viisi miljoonaa kertaa maailmanlaajuisesti. Graphogamessa kieltä opetellaan pelillisin keinoin, ja lapset oppivat yhdistämään kielen äänteitä kirjoitettuihin kirjaimiin ja tavuihin.

GRAPHOGAMEA pelataan tietokoneella, älypuhelimilla tai tabletilla ja sen erikieliset versiot maksavat esimerkiksi suomenkielisessä App Store -sovelluskaupassa noin kolme euroa. Graphogamen yhteistyö eri valtioiden ja kansalaisjärjestöjen kanssa on kuitenkin mahdollistanut sen, että lapset voivat ladata pelin itselleen ilmaiseksi. Sitä voi pelata myös ilman verkkoyhteyttä.

”Lähivuosien tavoitteena on mahdollistaa lukutaito kymmenille miljoonille lapsille. Unescon palkinto tuo meille paljon näkyvyyttä valtioiden, kansalaisjärjestöjen ja yritysten suuntaan vauhdittaen tavoitteemme saavuttamista”, sanoo Graphogamen perustaja ja toimitusjohtaja Mervi Palander tiedotteessa.

TÄLLÄ hetkellä Graphogamesta on julkaistu yhdeksän eri kieliversiota, ja valmiita, julkaisua odottavia versioita on 14, Palander kertoo HS:lle.

Uudet kieliversiot valmistetaan aina yhteistyössä kyseiseen kieleen keskittyneen yliopiston kanssa. Tutkimuksen pohjana käytetään Jyväskylän yliopistossa kehitettyä Grapholearn-metodia.

”Usein mukana on joku Jyväskylästä, professori Ulla Richardsonin tiimistä, sekä paikallisen yliopiston oma tutkimustiimi, joka muutenkin tekee kielitutkimusta. Yleensä ne ovat neurologian yksiköissä, kuten oli Yalessa ja Cambridgessa”, Palander kertoo.

KIELIVERSIOT rakennetaan Graphogamen luoman työpohjan päälle. Kun tutkimus on valmis, sen pohjalta tehdään ensimmäinen peli, jota testataan koeyleisöllä, siis oikeilla lapsilla. Peliä kehitetään niin kauan, että sen teho on samanlainen kuin yksityisopetuksessa, ja vasta silloin se julkaistaan, Palander kertoo.

”Ja yleensä perään lähtee vielä isommat vaikuttavuustutkimukset. Tästä on julkaistu yli 300 tutkimusta, ja kirjoitettu parikymmentä väitöskirjaa ja pro gradua.”

Yhdeksän julkaistun ja neljäntoista valmiin pelin lisäksi tutkittuna on tällä hetkellä noin 30 uutta versiota, Palander kertoo. Ne siis julkaistaan, kunhan tutkimusten pohjalta valmistetaan peliversiot.

ELI KIELIVERSIOITA on tähän asti julkaistu lähinnä suurille kielille, eli sellaisille joilla on paljon puhujia ja joita myös tutkitaan laajasti. Näitä ovat esimerkiksi ranska, Yhdysvaltojen ja Britannian englanti (joista kummallekin on tehty oma Graphogame-versionsa) ja Brasilian portugali. Palanderin mukaan kielen koko ei kuitenkaan ole tärkein kriteeri uuden version tekemiselle.

”Pienet kielet ovat tosi tärkeitä. Me teimme grönlanninkielisen version, ja se upposi siihen markkinaan heti, koska siellä ei ollut mitään vastaavaa. Nyt teemme versiota Islantiin. Se lanseerataan ennen joulua, ja tulossa on versioita myös Afrikan maihin.”

UNESCON King Sejong -palkinnot rahoittaa Etelä-Korea, ja ne jaetaan kansainvälisenä lukutaitopäivänä eli perjantaina 8. syyskuuta Pariisissa. Lisäksi Unesco jakaa kolme Kiinan rahoittamaa Kungfutse-palkintoa hankkeille, jotka edistävät syrjäseuduilla asuvien aikuisten ja kouluttamattomien nuorten lukutaitoa digitaalisilla keinoilla. Ne jaetaan Bangladeshissa, Dominikaanisessa tasavallassa ja Ugandassa toimiville lukutaitohankkeille. Kunkin palkintosumma on 30 000 dollaria eli noin 28 000 euroa.

Lue lisää: Suomalainen lukutaitopeli leviää maailmalla, auttanut jo miljoonaa lasta